مهاجرت به کانادا از طریق بورسیه تحصیلی 2024

کشور کانادا به علت شرایط مناسب اقتصادی و رفاهی و همچنین وجود دانشگاه‌های بسیار معتبر بین المللی، یکی از مقاصد پرتکرار برای مهاجرت تحصیلی است. بسیاری از افراد رویای مهاجرت به کانادا را در سر دارند و روش‌های هزینه بر زیادی برای دریافت اقامت این کشور وجود دارد، اما با مهاجرت به کانادا از طریق بورسیه تحصیلی، روش آسان‌تری خواهد بود. برای اخذ بورس‌های تحصیلی در کانادا شرایط و معیارهای مختلفی وجود دارد که بر اساس نوع بورس و دانشگاه و مرجع ایجاد کننده آن، متفاوت هستند. برخی از این بورسیه‌ها برای دانشجویان خیلی خاص و با استعداد و یا دانشجویانی از کشورهای خاص تعیین می‌شوند.

بورسیه دانشگاه مک گیل کانادا

مدل‌های مختلف بورسیه تحصیلی

بورسیه تحصیلی برای سهولت دسترسی دانشجویان با استعداد به امکانات تحصیلی به وجود آمده است که انواع آن عبارت‌اند از:

اسکولارشیپ یا شایسته محوری

همانطور که از نام این بورسیه پیدا است، بر اساس شایستگی دانشجو به آن‌ها اعطا می‌شود و مرجع آن نیز منابع دولتی، شرکت‌های خصوصی یا دانشگاه‌ها هستند. به این بورسیه فلوشیپ نیز گفته می‌شود. مهم‌ترین شرایطی که برای اعصاب این فرصت نیاز دارید صلاحیت‌های علمی بالا مثل مقاله، معدل و نمره زبان خوب است.

بورسیه گرنت و برسری

این دو بورسیه بر اساس نیاز دانشجویان از منابع مشخص به آن‌ها اعطا می‌شود. در واقع در این بورسیه صلاحیت‌های علمی دانشجو اهمیتی ندارد و هر دانشجویی که به کمک مالی نیاز داشته باشد، در این دسته قرار می‌گیرد. گرنت و بر سری بیشتر به دانشجویان بومی اعطا می‌گردد.

وام‌های دانشجویی کانادا

دانشجویان بین المللی نیز مانند باقی مردم کانادا و دانشجویان بومی، می‌توانند از وام‌های دانشجویی استفاده کنند. نرخ سود و شرایط بازپرداخت برای این دانشجوها تفاوتی با دیگر شهروندان ندارد ولی برای دریافت این وام دانشجویان باید از طریق بانک‌های خصوصی کانادا درخواست دهند.

دستیار تدریس

دانشجویانی که قصد مهاجرت به کانادا در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکترا دارند، می‌توانند برای داشتن کمک هزینه تحصیلی، در آموزش به دانشجویان دیگر به اساتید کمک کنند. در این روش شما باید نمرات بالایی در آزمون‌های تافل یا آیلتس کسب کرده باشید.

دستیار تحقیق

دانشجویانی که در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا تحصیل می‌کنند، می‌توانند با شرکت و کمک دهی در فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی که ارتباطی به پایان‌نامه خودشان ندارد، کمک هزینه تحصیلی دریافت کنند. یکی از بهترین راه‌ها برای مهاجرت به کانادا از طریق بورسیه تحصیلی، فعالیت ۱۵ الی ۲۰ ساعت در هفته به عنوان دستیار تحقیق است. دانشجویان منتخب برای این کار معمولا توسط دانشکده یا دپارتمان خاصی انتخاب می‌گردند.

مهاجرت تحصیلی با بورسیه به کانادا

آکادمی مهاجرتی فیدان

مراجع ارائه دهنده بورسیه در کانادا

سه مرجع اصلی در کانادا ارائه دهنده بورس تحصیلی هستند؛ یکی دولت کانادا، دوم سازمان‌های غیردولتی و دیگری دانشگاه‌ها. هر یک از این‌ها بورسیه‌های ویژه‌ای ارائه می‌کنند که در جدول زیر قابل مشاهده است؛

جدول بورسیه‌های دولتی

نام بورسیه

توضیحات

Banting Postdoctoral Fellowships

بورسیه تحصیلی  برای دانشجویان بین‌الملل در مقاطع تحصیلات تکمیلی علوم طبیعی و علوم اجتماعی و تحقیقات بهداشتی

 

Canada Graduate Scholarships –Master’s Program نوعی کمک هزینه تحصیلی برای دانشجویانی که بومی هستند و برای مقطع کارشناسی ارشد یا دکترا در یکی از دانشگاه‌های کانادا ثبت نام کرده‌اند
Vanier Canada Graduate Scholarships Program

بورسیه تحصیلی برای دانشجویان بین المللی در دوره دکتری که در یکی از رشته‌های علوم اجتماعی و انسانی، علوم طبیعی مهندسی و علوم بهداشتی قصد تحصیل داشته باشند. این بورسیه سه ساله و به ازای هر ۱۲ ماه ۵۰ هزار دلار کانادا است.

IDRC Research Awards

این بورسیه به دانشجویانی تعلق می‌گیرد که از کشورهای در حال توسعه در مقطع کارشناسی ارشد و یا دکترا، در یکی از دانشگاه‌های معتبر کانادا قصد ادامه تحصیل و شرکت در دوره پژوهشی داشته باشند.

 

NSERC Postgraduate scholarships این کمک هزینه برای دانشجویانی ارائه می‌شود که بخواهند با شرایط بسیار عالی تحصیلی در یکی از دانشگاه‌های معتبر کانادا و در یکی از رشته‌های علوم طبیعی یا مهندسی، تحصیل کنند. مرجع دولتی این بورسیه انجمن تحقیقاتی علوم طبیعی و مهندسی کانادا است.

 

Organization of American States (OAS) Academic Scholarship Program

بورسیه تحصیلی ارگان‌های آمریکایی برای تحصیلات تکمیلی و از سوی سازمان ایالت‌های آمریکا به دانشجویانی اعطا می‌شود که کشور مبدا آن‌ها عضو این سازمان باشد.

جدول بورسیه‌های تحصیلی غیردولتی کانادا

عنوان بورسیه

توضیحات
Anne Vallee Ecological Fund این بورسیه مخصوص مقطع دکترا است و در زمینه تحقیق و پژوهش حیوانات ارائه می‌شود. محل برگزاری این کمک هزینه در یکی از دانشگاه‌های معتبر در استان کبک یا بریتیش کلمبیا است.

 

Trudeau Scholarships and Fellowships

یکی دیگر از بورسیه‌های مقطع دکترا در دانشگاه‌ها و موسسات منتخب برای کسانی که قصد مهاجرت به کانادا از طریق بورسیه تحصیلی، بنیاد ترودو است.

جدول بورسیه دانشگاه‌های کانادا

عنوان بورسیه

توضیحات

Carleton University Awards for International Students

دانشگاه کارلتون به شکل اتومات درخواست‌های ارائه شده تمام دانشجویان تحصیلات تکمیلی را بررسی و از میان آن‌ها دانشجویانی را برای اعطای بورسیه انتخاب  می‌کند.
Concordia University International Undergraduate Awards

دانشجویان بین الملل مقطع کارشناسی دانشگاه کنکوردیا در مونترال کانادا، می‌توانند مشمول دریافت این جایزه باشند.

Dalhousie University Scholarships

این بورسیه به تمام دانشجویان بومی و بین المللی حال و آینده در تمام مقاطع تحصیلی، دانشگاه دالهاوزی اعطا می‌شود.
McGill University Scholarships and Student Aid

دانشجویان بین المللی که در مقطع تحصیلات تکمیلی در دانشگاه مگیر ثبت نام کرده باشند، شامل این بورسیه می‌شوند.

Queen’s University International Scholarships

بورس‌های تحصیلی دانشگاه کوئینز به دانشجویان بین‌المللی و دانشجویانی از کشور هند، پاکستان و آمریکا اعطا می‌گردد.
UBC International Leader of Tomorrow Award بورسیه دانشگاه بریتیش کلمبیا بر اساس شایستگی تحصیلی و برای مقطع کارشناسی است، دانشجویان این بورسیه باید پیشرفت‌های تحصیلی خوبی داشته باشند.

 

University of Alberta International Scholarships

دانشگاه آلبرتا اسکالرشیپ‌های تحصیلی متنوعی به دانشجویان بین المللی برای مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی ارائه می‌کند.

University of Calgary International Scholarships

دانشگاه کلگری کانادا به مبلغ ۵۰۰ تا ۶۰ هزار دلار کانادا، در مجموعه‌ای از بورسیه‌های تحصیلی به دانشجویان کمک هزینه می‌دهد.
University of Waterloo International Funding فاندهای تحصیلی مختلفی به دانشجویان بین‌الملل در دانشگاه واترلو در مقاطع تحصیلات تکمیلی اعطا می‌شود.
Simon Fraser University Financial Aid and Awards

در دانشگاه سایمون فریزر تعداد زیادی بورس تحصیلی و کمک‌های مالی مختلف به دانشجویان بومی و بین‌المللی که در حال تحصیل این دانشگاه هستند، داده می‌شود.

Western University International Admission Scholarships

دانشگاه وسترن انتاریو برای دانشجویان بین‌المللی که در این دانشگاه پذیرفته شوند بورسیه در نظر گرفته است.
York University International Student Program

دانشگاه یورک اسکالرشیپ‌هایی برای مقطع کارشناسی در نظر گرفته است.

University of Manitoba

در دانشگاه مانیتوبا در کانادا برای دانشجویان بین الملل مقطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی بورسیه تحصیلی وجود دارد.

University of Toronto Ontario Graduate Scholarship

دانشجویان بومی و بین الملل در دانشگاه تورنتو می‌توانند در مقطع کارشناسی ارشد بورسیه تحصیلی اخذ کنند.

بورسیه دانشگاه تورنتو برای ایرانیان

متقاضیان ایرانی که قصد مهاجرت به کانادا از طریق بورسیه تحصیلی دارند می‌توانند تحت شرایط زیر در بورسیه یادبود ایرانی‌ها درخواست ارائه کنند:

●    شهروند ایران باشند.

●    در این دانشگاه پذیرفته شده باشند یا دانشجوی این دانشگاه باشند.

●    در رشته مطالعات ایران تحصیل کنند.

شرایط دریافت بورسیه تحصیلی با دیپلم از کانادا

متقاضیانی که دارای مدرک دیپلم از کشور مبدا خودشان هستند می‌توانند برای تحصیل در کالج‌های کانادایی اقدام نمایند. این بورسیه‌ها معمولاً به شکل تخفیف بر روی شهریه و حداکثر تا ۵ دلار هستند. شرایط مورد نیاز برای دریافت این بورسیه عبارت‌اند از:

  • باید در دو سال آخر دبیرستان معدل عالی کسب کرده باشید.
  • نمره آیلتس شما باید حداقل شش و نیم یا معادل آن باشد.
  • سوابق انجام فعالیت‌های فوق برنامه در روند اخذ بورسیه برای شما موثر خواهد بود.
  • باید مهارت‌های رهبری و مدیریتی و لیدرشیپی داشته باشید.

شرایط دریافت بورسیه دبیرستان از کانادا

برای تحصیل در مدارس کانادا معمولا شرایط ویژه‌ای برای افرادی که والدین آنها دارای ویزاهای خاصی باشند وجود دارد اما تحصیل در دبیرستان شامل هیچگونه بورسیه‌ای نیست و مهاجران باید شهریه پرداخت کنند.

شرایط اخذ بورسیه کارشناسی از کانادا

افرادی که قصد دریافت بورسیه برای مقطع لیسانس در کانادا را دارند، باید بدانند که این بورسیه بسیار محدود و بر اساس شایستگی تحصیلی به افراد داده می‌شود. شرایط مورد نیاز دریافت بورسیه لیسانس کانادا مطابق زیر است:

  • معدل متقاضی در دو سال آخر دبیرستان باید بالای ۱۸ باشد.
  • متقاضی باید حداقل نمره شش و نیم و یا معادل آن در آزمون آیلتس کسب کرده باشد.
  • رتبه‌های برتر علمی و ورزشی در روند دریافت این بورسیه موثر هستند.

شرایط گرفتن بورسیه تحصیلی کارشناسی ارشد کانادا

معمولا بیشتر افراد برای  مهاجرت به کانادا از طریق بورسیه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا اقدام می‌کنند که پذیرش بیشتری نیز دارد. بیشتر دوره‌های کارشناسی ارشد ریسرچ محور هستند و دانشگاه‌ها در دوره‌های کورس محور معمولاً بورسیه کمتری ارائه می‌کنند. شرایط مورد نیاز برای گرفتن این بورسیه موارد زیر است:

  • معدل لیسانس شما باید حداقل ۱۷ و بالاتر از آن باشد، البته اگر سابقه تحقیقاتی داشته باشید و رزومه شما قوی باشد امکان دریافت بورسیه با معدل کمتر از ۱۷ هم وجود دارد.
  • نمره‌ آیلتس باید حداقل شش و نیم و یا نمراتی معادل آن در اکثریت رشته‌ها داشته باشید.
  • داشتن مقالات علمی چاپ شده در ژورنال‌های معتبر داخلی و خارجی در روند کار شما موثر است.
  • افرادی که اختراع یا کتابی چاپ شده داشته باشند شانس بیشتری برای دریافت بورسیه دارند.

شرایط گرفتن بورسیه دکترا از کشور کانادا

در مقطع دکترا در کشور کانادا بورسیه‌های بیشتری ارائه می‌شود و امکان اخذ بورسیه بالاتر است، البته میزان بورس‌های تحصیلی ارائه شده بستگی به موارد زیادی مانند بودجه دانشگاه، میزان بودجه استاد راهنما برای پروژه و مبلغی که در اختیار او گذاشته می‌شود و سطح توانایی فرد متقاضی یا دانشجو وجود دارد. شریک مورد نیاز برای دریافت بورسیه دکترا شامل موارد زیر است:

  • معدل شما باید حداقل ۱۷ و بالاتر از آن باشد (اگر رزومه شما قوی باشد و یا سابقه تحقیقاتی داشته باشید، امکان دریافت بورسیه با معدل پایین‌تر از ۱۷ نیز، برای شما فراهم است)
  • نمره آیلتس متقاضی باید حداقل شش و نیم و یا معادل آن در اکثریت رشته‌ها باشد.
  • متقاضی باید نمره GRE بالای ۳۰۰ کسب کند، حتی اگر جزو شرایط مورد نیاز برای بورسیه‌ها اتخاذ نشود.
  • داشتن مقالات علمی چاپی در مجلات معتبر داخلی و خارجی.
  • بهتر است که متقاضی اختراع یا کتاب چاپ شده داشته باشد.

بورسیه دانشگاه تورنتو کانادا برای ایرانیان

اپلای برای بورسیه کانادا

در هنگام مکاتبه با دانشگاه و ارسال درخواست ممکن است برای شما سوالی پیش بیاید که نیاز است به صورت همزمان برای بورسیه نیز اپلای کنید یا خیر؟ جالب است که بدانید برخی از دانشگاه‌ها با دریافت ارسال درخواست تحصیلی متقاضی به صورت خودکار او را در لیست افراد واجد شرایط بورسیه نیز قرار می‌دهند، اما برای برخی دیگر لازم است که خودتان به صورت جداگانه برای بورسیه اپلای کنید. توضیح دقیق‌تر این تفاوت اپلای بورسیه‌ها به شرح زیر است:

●    بورس خودکار

زمانی که در حال ارسال فرم‌ها و درخواست برای پذیرش در دانشگاه هستید، برخی از این موسسات و دانشگاه‌ها به صورت اتوماتیک یا خودکار پرونده شما را در لیست بررسی فاندها قرار می‌دهند. برخی از جملات و کلمه‌هایی که می‌توانید در این بورسیه آن‌ها را ببینید موارد زیر هستند:

  • All students are automatically considered for admissions scholarships.
  • students are automatically considered for a variety of admissions scholarships.
  • as soon as you receive an offer of admission at …., you will automatically be considered for these …. awards.

●    بورس غیر خودکار

برای دریافت بورسیه در برخی از کالج‌ها، موسسات ، دانشگاه‌ها و یا حتی رشته‌های خاصی باید به جز فرم‌های ثبت درخواست دانشجویی، اپلیکیشن جدایی نیز برای درخواست بورسیه ارسال کنید. در این مرحله سرچ کردن و یافتن بهترین و موثرترین بورسیه و جمع‌آوری مدارک مورد نیاز بسیار اهمیت دارد. در  سایت برخی از دانشگاه‌ها، صفحه جدایی برای سرچ بورسیه‌ها وجود دارد که کار را برای متقاضیان آسان می‌کند.

نحوه سرچ برای بورس تحصیلی کانادا

سرچ کردن برای یافتن مناسب و بهترین بورسیه باعث می‌شود که شما انتخابی مطمئن داشته باشید و در آینده با مشکلات کمتری دست و پنجه نرم کنید، بنابراین نحوه صحیح سرچ کردن بورسیه بسیار اهمیت دارد. و بدون شک بهترین جا برای یافتن این فرصت‌ها گوگل است، کافیست اسم رشته و مقطع تحصیلی خودتان را جستجو کنید و نتایج یافت شده را بررسی نمایید. از این طریق شما همه دانشگاه‌هایی که ممکن است بورسیه‌های مناسبی در رشته و مقطع شما ارائه کنند را خواهید یافت. پس از این مرحله باید به دقت بورسیه را بررسی کنید و تمام مدارک و شرایط مورد نیاز برای شما روشن شود. مثلاً برای سرچ کردن رشته حقوق(بدون در نظر گیری تخصص) در مقطع کارشناسی ارشد عبارت زیر را می‌توانید استفاده کنید:

Scholarship for Master of Law in Canada

وب سایت‌هایی که می‌توانید برای جستجوی بورسیه‌های کانادا به آنها مراجعه کنید موارد زیر هستند:

  • Association of universities and Colleges of Canada
  • Yconic.com
  • provincial and Territorial grants and bursaries
  • ScholarshipsCanada.com
  • EduCanada.ca

مراحل دریافت بورسیه تحصیلی کانادا

پس از اینکه بورسیه و دانشگاه مورد نظرتان را سرچ و انتخاب کردید و به دقت آن را بررسی نمودید، نوبت به اپلای کردن می‌رسد. اپلای کردن برای بورسیه‌های خودکار و غیر خودکار با یکدیگر تفاوت‌هایی دارد. در نحوه اپلای برای هر مدل از بورسیه به شرح زیر است:

●    اپلای برای دریافت بورسیه خودکار کانادا

هرچند که در بورسیه‌های خودکار یا اتومات نیازی نیست که متقاضیان برای دریافت بورسیه به صورت جداگانه اپلیکیشن ارسال کنند، زیرا که به صورت اتوماتیک پرونده آنها در لیست بررسی فاندها قرار داده می‌شود، اما در مقطع لیسانس یا فوق لیسانس کورس محور( چه به پایان نامه و تعیین استاد راهنما نیازی ندارد)،‌ باید پس از تعیین دانشگاه و تهیه مدارک مورد نیاز در قسمت اپلای وب سایت دانشگاه اکانت ایجاد کنید و مدارکتان را برای آن‌ها ارسال نمایید. اگر شایستگی تحصیل داشته باشید، درخواست شما برای مهاجرت به کانادا از طریق بورسیه تحصیلی ارشد یا لیسانس، همزمان با درخواست اصلی بررسی می‌شود.

همچنین در رشته‌هایی که کارشناسی ارشد آن‌ها پژوهش محور است، یعنی اینکه به تعیین استاد راهنما نیاز دارید، و در مقطع دکترا باید پیش از اپلای کردن یک استاد راهنما برای تز آینده خودتان بیابید و پس از دریافت تایید از استاد مورد نظر، اقدام به اپلای در آن دانشگاه کنید. زیرا در مقاطع پژوهش محور بورسیه‌ها به صورت دستیار تدریس (Teaching Assistant_TA) و دستیار تحقیق (Research Assistant) ارائه می‌شوند.

●    اپلای برای دریافت بورسیه غیر خودکار کانادا

در بورسیه غیر اتومات یا غیر خودکار که از طرف نهادهای دولتی یا سازمان‌های غیردولتی و یا حتی دانشگاه‌ها ارائه می‌شوند، باید به شکل جداگانه درخواست ارسال نمایید. برای پذیرش در اسکالرشیپ‌های تحصیلی کانادا در موارد غیر خودکار باید حتماً در یکی از دانشگاه‌های کانادا ثبت نام کرده و یا اینکه حداقل پذیرفته شده باشید، یعنی اگر پذیرش نداشته باشید و یا دانشجوی آن دانشگاه نباشید معمولاً نمی‌توانید برای این بورسیه‌ها اقدام کنید. برای این اسکالرشیپ‌ها نیازی نیست که پیش از اقدام با استادی مکاتبه کنید و تاییدیه او را داشته باشید، بلکه فقط کافی است فرصت بورسیه مورد نظر را سرچ کنید و با جمع آوری مدارک و ورود به وب سایت مذکور، موارد لازم را آپلود  و درخواستتان را سابمیت کنید. برخی از بورسیه‌های غیر اتومات کانادا حتی نیاز به پرداخت اپلیکیشن فی نیز ندارند و رایگان هستند.

مراحل ثبت و دریافت بورسیه اتومات

در رشته‌های و بورسیه‌های اتومات که دستیار تدریس و دستیار تحقیقاتی هستند، نیاز است که مراحل زیر را طی کنید:

●    لیست دانشگاه‌ها و مقاطع را آماده کنید

از طریق یک سرچ درست می‌توانید دانشگاه‌هایی که رشته و مقطع مورد نظر شما را دارند و در آن بورسیه نیز ارائه می‌کنند، پیدا کنید. البته دقت نمایید که این دانشگاه‌ها باید پژوهش محور باشند یا بورسیه دستیار تحقیق یا دستیار تدریس ارائه کنند. در این مرحله به شرایط مورد نیاز برای پذیرش هم توجه داشته باشید و دانشگاه‌هایی را گلچین کنید که از نظر معدل، نمره زبان، سابقه کاری و تحقیقاتی با شرایط شما هم راستا باشند.

●    لیست اساتید دانشگاه‌ها مرتبط با رشته خودتان را پیدا کنید

در این مرحله باید اسیدی که از نظر تحقیقاتی با حوزه شما هم جهت هستند را برای مکاتبه انتخاب کنید. برای این کار کافی است با مراجعه به سایت دپارتمان رشته خودتان در قسمت Faculty Member اسم اساتید را پیدا کنید و از پروفایل آن‌ها حوزه تحقیقاتی و علاقه‌مندی‌هایشان را بررسی نمایید. بهتر است حتی اساتیدی که حوزه پژوهشی آن‌ها دقیقاً مانند شما نیست و به صورت میان رشته‌ای فعالیت می‌کنند را نیز انتخاب کنید و در لیستتان قرار دهید.

●    با اساتید دانشگاه کانادا کانکت شوید

از ابتدای لیستتان شروع به مکاتبه با اساتید از طریق ایمیل کنید، بهتر است اولین ایمیل شما بسیار اثرگذار باشد، بنابراین تمام جزئیات را در نظر بگیرید و خلاصه‌ای از سوابق تحصیلی و علاقمندی‌های تحقیقاتی  را به شکل خلاصه و بدون غلط گرامری بنویسید.  اطلاعات رزومه‌تان را  تکرار نکنید. در ادامه رزومه، ترجمه مدارک و ریز نمرات مقاطع قبلی خودتان را به ایمیل پیوست کنید.

●    اقدام به اپلای برای دانشگاه نمایید

ممکن است به اساتید بسیار زیادی ایمیل بزنید اما بدون پاسخ بمانید یا با پاسخ‌های منفی مواجه شوید، مهم این است که تا حد امکان به اساتید بیشتری ایمیل ارسال کنید. اگر استادی پاسخ شما را داد و شما را به  برای توضیحات بیشتر دعوت کرد، حتماً خودتان را برای سوالات احتمالی مصاحبه آماده کنید و شایستگی خودتان را نشان دهید. اگر مرحله مکاتبه و مصاحبه با استاد با موفقیت به اتمام رسید، باید اقدام به ارسال مدارک و اپلیکیشن برای اپلای در دانشگاه نمایید. یادتان نرود که در این مرحله، در هر قسمتی از اپلیکیشن که نیاز به نام بردن از استاد و توضیح تمایل برای دریافت بورسیه تحصیلی بود، حتما به‌طور کامل این سوالات را پاسخ دهید.

●    نامه پذیرش و نام بورسیه را دریافت کنید

بعد از گذشت حدود ۱ تا چند ماه نامه پذیرش که در آن اطلاعات شخصی و رشته و دانشگاه و استاد راهنمای شما ثبت شده است برایتان ارسال خواهد شد، اگر شما موفق به اخذ بورسیه نیز شده باشید، اطلاعات آن مانند میزان بورسیه، مهلت و نوع فاند آن در این نامه مشخص می‌شود. البته گاهی اوقات نامه بورسیه به صورت جداگانه از نامه پذیرش است. بعد از دریافت این نامه لازم است که وارد پورتال آنلاین شوید و گزینه Yes یا Confirm Offer را بزنید.

●    مدارک تحصیلی‌تان را ارسال کنید

پس از اینکه پذیرش یا اسکالرشیپ تحصیلی کانادا را دریافت کردید باید فایل‌های فیزیکی ترجمه رسمی با مهر دادگستری مدارک و ریز نمرات دانشگاهی خودتان را برای دانشگاه ارسال کنید. این مدارک باید داخل پاکت مهردار  و از طریق دانشگاه برای ان‌ها ارسال شود.

مدارک لازم برای دریافت بورسیه تحصیلی کانادا

پس از آن‌که با سرچی دقیق تمام فرصت‌های موجود در کانادا را بررسی کردید و دانشگاه و رشته و مقطع مورد نظرتان انتخاب شد، باید به سراغ مراحل اپلای بورسیه و مکاتبه با اساتید بروید. در این مراحل لازم است که دستورالعمل اپلای موجود در سایت دانشگاه را به دقت اجرا کنید و خودتان را بهتر از دیگر متقاضیان نشان دهید. در نهایت لازم است که مدارک لازم را برای دانشگاه ارسال کنید که معمولاً شامل موارد زیر است:

  • اگر برای بورسیه‌های غیر اتومات اقدام می‌کنید باید نامه پذیرش را ارسال کنید.
  • اسکن ترجمه مدارک و ریز نمرات لیسانس و فوق لیسانس و همچنین کپی فارسی آن‌ها نیاز است.
  • کارنامه زبانتان را اسکن کنید و یا این‌که آن را از سنتر آزمون برای دانشگاه ارسال نمایید.
  • رزومه یا سی‌وی‌تان را تکمیل کنید.
  • انگیزه نامه بنویسید.
  • از اساتید یا کارفرماهایتان بسته به شرایط بورسیه توصیه نامه‌های کاغذی یا آنلاین بگیرید.
  • در برخی بورسیه‌ها ممکن است از شما درخواست شود تا نمونه نوشتاری از پایان نامه‌ها یا تحقیقاتی که انجام داده‌اید برای آن‌ها ارائه کنید. برخی از دانشگاه‌ها برای این نمونه‌ها حداکثر صفحات تعیین می‌نمایند و دستورالعمل خاصی دارند.
  • پورتفولیو آماده داشته باشید، زیرا بعضی از دانشگاه‌ها و سازمان‌هایی که دارای بورسیه در رشته‌هایی مانند هنر و یا معماری هستند، از شما درخواست می‌کنند تا نمونه کارهای خودتان را به صورت تصویری و با توضیحات، در یک فایل برای آن‌ها ارائه کنید.
  • مقالات پژوهشی انگلیسی خودتان که مرتبط با حوزه تحقیقات استاد راهنمایتان است در اپلیکیشن آپلود کنید، اگر امکان بارگذاری کامل وجود نداشت به ارسال چکیده آن بسنده کنید.
  • شرط پذیرش برای بورسیه برخی از دانشگاه‌ها پروپوزال است، پروپوزال مدرکی در حدود ۳ یا ۴۰۰۰ کلمه است که در آن باید موضوع و روش تحقیقاتی تز آینده‌تان را شرح دهید.
  • پاسپورت معتبر اسکن شود.

بورسیه فول فاند کانادا

بورسیه فول فاند شامل تمام هزینه‌های تحصیل و مخارج زندگی دانشجویان متقاضی اعم از بومی و بین المللی است که از سوی دانشگاه‌ها یا مراکز دولتی ارائه می‌شود.

دریافت بورسیه تحصیلی کانادا بدون مقاله

در حقیقت اگر برای مقاطع فوق لیسانس و یا دکترا برای مهاجرت به کانادا از طریق تحصیل اقدام کنید داشتن مقاله و سابقه پژوهشی یکی از مهمترین شرایط است. هرچند که اگر رزومه شما از جنبه‌های دیگری مانند داشتن نمره زبان بالا و یا داشتن سابقه کاری  بسیار قوی باشد، بدون مقاله هم می‌توان بورسیه کانادا گرفت، اما در صورتی که مقاله چاپ شده در ژورنال‌های داخلی و یا خارجی داشته باشید، شانس شما خیلی افزایش پیدا می‌کند. شرایطی که با داشتن آنها شاید بتوانید بدون مقاله بورسیه تحصیلی کانادا دریافت کنید موارد زیر هستند:

  • داشتن معدل ۱۸ و بالاتر از آن
  • داشتن نمره آیلتس ۷ و بالاتر از آن
  • نداشتن گپ تحصیلی
  • داشتن سابقه شغلی خوب که با تحصیلتان مرتبط باشد داشتن سابقه تدریس
  • داشتن افتخارات تحصیلی مانند رتبه‌های برتر علمی داشتن گواهینامه‌های تخصصی مرتبط با رشته

مدرک زبان در بورسیه تحصیلی کانادا

داشتن نمره آیلتس بالای شش و نیم و تافل بالای ۹۰ در رشته‌های غیر مهندسی همه دانشگاه‌های کانادا، برای اخذ بورسیه یکی از ملاک‌های اصلی است. اما در رشته‌های مهندسی ممکن است با نمره آیلتس پایین‌تر نیز پرونده شما بررسی شود. اگر از آن دسته افرادی هستید که  نمره زبان ندارید اما زبانتان خوب است و می‌توانید با اساتید مکاتبه کنید، در صورتی که رزومه شما در سطح علمی بسیار عالی قرار دارد اقدام به این کار نمایید، در غیر این صورت بهتر است تا شرکت در آزمون زبان صبر کنید و فرصت‌هایتان را از دست ندهید. برخی از اساتید بیشتر از مدرک زبان به رزومه و سوابق تحصیلی شما توجه می‌کنند و ممکن است  فرصتی برای دریافت مدرک زبان به شما بدهند و حتی این فرصت را به دپارتمان نیز انتقال دهند.

زمان مناسب اقدام برای بورسیه‌های تحصیلی

برای دریافت بورسیه‌های تحصیلی کشور کانادا بهتر است که به سایت دانشگاه مراجعه و اطلاعات کامل بورسیه‌ها را مطالعه نمایید. به طور کلی بهتر است که از ۸ تا ۱۲ ماه پیش از شروع ترم اقدامات لازم را آغاز کنید. معمولاً برای تحصیل در فرم سپتامبر بیشتر دانشگاه‌ها بین سپتامبر تا دسامبر سال قبل پرونده‌های بورسیه را بررسی می‌کنند. برای شروع تحصیل در ترم ژانویه نیز باید بین ماه‌های آپریل تا جولای سال قبل اقدامات لازم را انجام دهید.

هزینه‌های اقدام برای بورسیه تحصیلی

بسته به اینکه بورسیه دانشگاه، مقطع و رشته مورد نظر شما اتومات است یا غیر خودکار، سه حالت ایجاد می‌شود که به شرح زیر است:

  • در بورسیه خودکار که شما فقط هزینه اپلیکیشن فی دانشگاه را پرداخت می‌نمایید و نیازی به پرداخت هزینه جداگانه برای اپلای بورسیه نیست. این مبلغ بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ دلار تخمین زده شده است.
  • دانشگاه‌هایی که به صورت غیر اتومات بورسیه تحصیلی ارائه می‌دهند، که در این حالت باید برای اپلیکیشن فی دانشگاه و بورسیه هزینه‌های جداگانه پرداخت کنید.
  • دانشگاه‌هایی که به صورت غیر اتومات یا غیر خودکار بورسیه دارند، اما نیازی نیست که برای اپلیکیشن بورسیه هزینه پرداخت کنید.

مهاجرت به کانادا از طریق بورسیه 2024

چگونه بورسیه تحصیلی در دانشگاه‌های کانادا بگیریم؟

برای مهاجرت به کانادا از طریق بورسیه تحصیلی ۲۰۲۴ همانند سال‌های گذشته لازم است که هرچه زودتر (بهترین زمان بین ۸ تا ۱۲ ماه قبل از شروع ترم تحصیلی مورد نظر است)، اقدام به جستجو برای یافتن بورسیه تحصیلی و دانشگاه در رشته و مقطع مورد نظر خودتان نمایید. کشور کانادا بورس‌های زیادی در اکثر رشته‌های تحصیلی برای دانشجویان بومی و بین‌الملل ارائه می‌دهد که در چهار دسته تقسیم بندی می‌شوند. پس از جستجو و تهیه لیست، باید با توجه به شرایط گفته شده و تعیین اتومات یا غیر اتومات بودن بورسیه، مراحل مورد نیاز مانند مکاتبه با اساتید یا تکمیل اپلیکیشن، را طی کنید و مدارک لازم را دسته‌بندی نمایید. هزینه ثبت اپلیکیشن بورسیه در سه حالت بررسی می‌شود و بستگی به خودکار یا غیر خودکار بودن آن دارد. داشتن مدرک زبان و مقالات مخصوصاً در مقاطع تحصیلات تکمیلی یکی از فاکتورهای اصلی است، البته تحت شرایطی می‌توانید با تحقیقات بسیار عالی و نمرات زبان نداشتن مقاله را جبران کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و برای اخذ بورسیه تحصیلی کانادا با کارشناسان فیدان در ارتباط باشید.

سوالات متداول

تفاوت بورسیه اسکولارشیپ و بورسیه‌های دستیار گونه چیست؟

اسکولارشیپ معمولاً بر اساس شایستگی به دانشجویان از طریق منابع دولتی و دانشگاه‌ها اعطا می‌شود این فلوشیپ‌ها به معدل و نمره خوب نیاز دارند،  اما دستیاران تحقیق و تدریس بیشتر در مقاطع کارشناسی ارشد ارائه می‌شوند و کمک هزینه‌ای برای دانشجویان  در ازای انجام خدماتی مانند دستیاری اساتید در تدریس برای تحقیق است.

مرجع ارائه دهنده بورسیه در کانادا کدام هستند؟

دولت کانادا سازمان‌های غیردولتی و دانشگاه‌ها

شرایط دریافت بورسیه کارشناسی از کشور کانادا چیست؟

باید معدل دو سال آخر دبیرستان متقاضی بالای ۱۸ باشد و نمره آیلتس او  حداقل شش و نیم و دارای رتبه‌های برتر علمی یا ورزشی باشد.

تفاوت بورسیه خودکار و غیر خودکار در چیست؟

در بورسیه‌های اتومات یا خودکار همزمان با تکمیل اپلیکیشن فی برای اخذ پذیرش در دانشگاه پرونده او در لیست بررسی بورسیه نیز قرار می‌گیرد  اما در حالت غیر اتومات خود دانشجو باید به صورت جداگانه برای بورسیه اقدام کند.

همچنین بخوانید :  آزمون GPA چیست ؟ | نحوه تبدیل معدل به GPA
مشاهده بیشتر

مهندس مجید رضایی

مدیر ارشد بازاریابی دیجیتال / استراتژیست کسب و کار آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا