طلاق در کانادا (مروری بر قوانین طلاق در کانادا)

ازدواج یکی از بدیهی‌ترین مسائلی است که در زندگی اکثر افراد اتفاق می‌افتد و طلاق نیز یکی از ناخوشایندترین اتفاقات زندگی است که ممکن است بر اساس نارضایتی افراد از ازدواج‌شان انجام بگیرد.بسیاری از افرادی که به کانادا مهاجرت می‌کنند و در آنجا ساکن هستند برای جدا شدن از همسرشان ناچارند اطلاعاتی در مورد طلاق و مروری بر قوانین طلاق در کانادا داشته باشند و پس از دانستن کلیت به سراغ وکلا رفته و با کمک آن‌ها مراحل جدایی را طی کنند.

قوانین جدید طلاق در کانادا

 انواع طلاق در کانادا

طلاق به دو شکل توافقی یا یک‌طرفه انجام می‌شود، که به ‌آن‌ها طلاق بر اساس تقصیر و عدم تقصیر نیز می‌گویند.

طلاق توافقی

یکی از انواع طلاق، طلاق توافقی است که هر دو نفر برای آن رضایت دارند. این نوع  از طلاق با سرعت زیاد و بدون پیچیدگی انجام می‌شود.

طلاق یک‌طرفه

برای طلاق یک طرفه که نوع دوم طلاق است، شما باید برای ادعای خیانت یا خشونت جسمی و روانی طرف مقابلتان مدارکی داشته ‌باشید.

 شرایط طلاق در کانادا

مطابق قانون کانادا افرادی که می‌خواهند طلاق بگیرند، باید دلایل قانع‌کننده‌ای برای دادگاه‌های کانادا ارائه کنند.

این دلایل عبارت‌ اند از:

· مسئولیت پذیری پایین و خشونت خانگی

یکی از طرفین از نظر جسمی و روانی دارای خشونت نسبت به همسرش باشد، و هر دو نفر اعتقاد داشته باشند که  دیگر نمی‌توانند به زندگی مشترکشان ادامه دهند. و یا اینکه یکی از همسران باعث ایجاد استرس و احساس ناامنی برای همسرش شده‌باشد.

همچنین بخوانید :  مهاجرت به کانادا با مدرک فنی و حرفه ای + فهرست مدارک مورد قبول

· خیانت:

یکی از طرفین خیانت کند یا زناکار باشد.

آکادمی مهاجرتی فیدان

· از بین رفتن علاقه

 در صورتی که طرفین به‌ مدت یکسال جدا از هم زندگی کرده باشند، طبق قانون هر دو نفر یعنی زن و شوهر باید به مدت ۹۰ روز کنار یکدیگر زندگی کنند. و درصورتی‌که مشکلشان رفع نشود و آن‌ها هم چنان به طلاق اصرار داشته باشند، درخواست طلاق تایید خواهد شد.

مراحل طلاق در کانادا

مراحل طلاق در کانادا

شرایط و مراحل طلاق در استان‌های مختلف ممکن است دچار تغییراتی بشود. برای داشتن اطلاعات دقیق از شرایط و شیوه طلاق در کانادا باید به وب‌سایت وزارت عدالت در استانی که محل زندگی شما است مراجعه کنید.

مراحل طلاق در کانادا به‌ صورت کلی:

  1. فرم درخواست طلاق را از وکیل یا دادگاه تهیه کنید و آن را پر کنید.
  2. باید مشخص کنید که زمینه طلاق شما چیست.
  3. درخواست طلاق تان را ثبت کنید اگر طلاقتان یک‌طرفه است باید مستندات خیانت یا خشونت همسرتان را با خودتان همراه داشته باشید.
  4. باید شرایط سرپرستی و حضانت فرزند تعیین تکلیف شود.
  5. در صورتی‌که طلاقتان یک‌طرفه است باید فرم‌ها را در اختیار همسرتان قرار دهید.
  6. باید بعد از ۳۰ روز برای تنظیم طلاق به دادگاه مراجعه کنید.
  7. پرونده توسط قاضی بررسی می‌شود و حکم طلاق صادر می‌شود.
  8. پس از ۳۰ روز می توانید گواهی طلاق را دریافت کنید. در این 30 روز شما مطلقه محسوب می‌شوید و حق ازدواج ندارید.

همچنین برای اینکه بتوانید در کانادا درخواست طلاق بدهید باید به‌مدت یک سال کامل از کانادا خارج نشده باشید.

طلاق ایرانیان در کانادا

ایرانیان ساکن کانادا برای انجام دادن مراحل طلاق باید مطابق قوانین ایران پیش بروند. فقط در بخشی از مراحل قوانین کانادا نیز دارای اهمیت می‌باشد. برای اینکه طبق قوانین کانادا طلاق بگیرید، باید در کانادا ازدواج کرده باشید یا ازدواج شما در دیگر کشورها برای دولت فدرال کانادا اثبات شود.

همچنین بخوانید :  ویزای تحصیلی کانادا برای کودکان

درصورتی‌که هر دو نفر ایرانی باشند ولی در کانادا زندگی کنند، باید طبق قوانین کانادا طلاقشان را بگیرند. البته به این شرط که ازدواج شان در کانادا ثبت شده باشد.

درصورتی‌که یکی از طرفین ایرانی باشد و طرف دیگر کانادایی یا از هر ملیت دیگری باشد، باید طبق قوانین کانادا عمل کنند. برای باطل کردن ازدواج و ثبت طلاق ایرانی‌ها در کانادا لازم است به سامانه میخک (سامانه ارائه خدمات کنسولی به ایرانیان خارج  از کشور) مراجعه کنید.

طلاق ایرانیان در کانادا

نتیجه گیری:

داشتن آگاهی از پروسه طلاق باعث می‌شود که شما تصمیمات بهتری برای زندگی‌تان بگیرید. برای طلاق در کشوری مثل کانادا باید زمینه و دلایل بسیار مشخصی داشته باشید تا بتوانید دادگاه‌ها را راضی کنید؛ داشتن مسائل روحی روانی، خیانت و آزار و یا زندگی جداگانه.

سپس تصمیم بگیرید که طلاق شما طلاقی دو طرفه است یا فقط به درخواست یکی از طرفین انجام می‌گیرد. در مرحله بعدی باید به دادگاه بروید و فرم‌های مربوطه را پر کنید و بعد از طی کردن مراحل اداری دادگاه و تعیین وضعیت، طلاق جاری می‌شود.

برای انجام گرفتن طلاق در کانادا باید حتماً در کانادا ازدواج کرده باشید یا ازدواج شما در آنجا به اثبات رسیده باشد و در یک‌سال گذشته از کانادا خارج نشده باشید.

اگر سوالی در زمینه شرایط و یا مراحل طلاق در کانادا دارید می توانید از مشاوره و راهنمایی‌های کارشناسان مجموعه فیدان بهره مند شوید

سوالات متداول

تفاوت طلاق توافقی و یک طرفه در کانادا چیست؟

در طلاق توافقی طرفین موافق جدایی هستند بنابراین این طلاق پیچیدگی خاصی ندارد، اما در جدایی یکطرفه، کسی که درخواست می‌دهد باید ادعای خود را با مدارک اثبات نماید.

همچنین بخوانید :  هزینه وکیل برای مهاجرت به کانادا آخرین آپدیت

دلایل مورد پذیرش قانون خانواده کانادا برای انجام پروسه طلاق یک طرفه چیست؟

از بین رفتن علاقه- خیانت- مسئولیت پذیری پایین- خشونت خانگی- مشکلات مالی

ایرانیان ساکن کانادا چگونه می‌توانند اقدام به طلاق نمایند؟

باید در کانادا ازدواج کرده باشید یا ازدواج شما در دیگر کشورها در برای دولت فدرال کانادا اثبات بشود. درصورتی‌که هر دو نفر ایرانی باشند ولی در کانادا زندگی کنند، باید طبق قوانین کانادا طلاقشان را بگیرند، البته به این شرط که ازدواج شان در کانادا ثبت شده باشد. درصورتی‌که یکی از طرف ایرانی باشد و طرف دیگر کانادایی یا از هر ملیت دیگری باشد، باید طبق قوانین کانادا عمل کنند.

چنانچه از این مطلب راضی بودید امتیاز دهید.

امتیاز کاربران: 4.65 ( 1 رای)

مشاهده بیشتر

مهندس مجید رضایی

مدیر ارشد بازاریابی دیجیتال / استراتژیست کسب و کار آنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا