سیستم مالیات در کانادا چگونه است؟

در هر کشوری برای تهیه منافع عمومی نیاز است که شهروندان آن‌جا یا افرادی که در آن کشور به کسب‌و‌کار و درآمد زایی مشغول هستند، مالیات پرداخت کنند. نرخ مالیات هر سال توسط دولت تعیین می‌‌شود و در کشورهایی که ایالتی هستند ممکن است این فرآیند با تغییرات کوچکی مواجه شود. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که قصد مهاجرت به کانادا را دارید یا در آن‌جا زندگی می‌کنید، باید بدانید که پرداخت به‌موقع مالیات باعث می‌شود که شما بدهکار مالیاتی شناخته نشوید و همچنین بایستی پاسخ سوال سیستم مالیات بر درآمد کانادا چگونه است را به خوبی بررسی کنید.

سیستم مالیات در کانادا

مالیات همیشه یکی از بهترین روش‌های درآمدزایی برای دولت‌ها بوده است. شهروندان و تمام کسانی که از خدمات دولت استفاده می‌کنند موظف هستند سالانه مبلغی را به عنوان مالیات پرداخت کنند تا دولت بتواند مجدداً آن منافع عمومی را مهیا کند. مالیات‌ها در کانادا توسط نهاد آژانس درآمد کانادا (CRA) جمع‌آوری می‌شود. زمان پرداخت مالیات در کانادا از اوایل ماه فوریه تا آخر ماه آوریل است.

انواع مالیات در کانادا

همه شهروندان یک کشور و حتی افرادی که درآمدی نداشته‌اند هم باید فرم مالیاتی خود را پر کنند، این‌گونه دولت می‌تواند آن‌ها را شناسایی و به کسانی که درآمد ندارند مبالغ‌ اندکی کمک ‌کند و آن‌ها را در دسته‌بندی مالیاتی قرار ندهد. عدم پرداخت مالیات شامل جریمه و یا حتی محکومیت می‌شود. برای محاسبه مالیات خود و پر کردن فرم‌های مالیاتی می‌توانید از برنامه‌های کامپیوتری استفاده کنید که بسیار ارزان یا رایگان هستند، در فرم‌های مالیاتی، باید به دقت پرداختی‌های خود در طی سال، معافیت‌هایتان و بازنشستگی یا حساب‌های شهریه خود را وارد نمایید.

همچنین بخوانید :  شرایط اخذ اقامت دائم کانادا در سال 2023 (هزینه ها و پیش نیازها)

مالیات انواع مختلفی دارد:

1-مالیات بر درآمد

 مالیاتی است که همه افراد و نهادها و صاحبان کسب‌وکار باید در حوزه قوانین و بر اساس میزان درآمدشان پرداخت کنند. کسب‌وکارها و اشخاص باید هر سال مقدار درآمدشان را گزارش کنند تا تعیین شود که آیا نیاز است که آن‌ها مالیات پرداخت کنند یا خیر؟ اگر مشمول پرداخت مالیات باشند باید در طی مدت معین شده به پرداخت مالیات خود اقدام کنند. مالیات بر درآمد یا مالیات بر حقوق بزرگ‌ترین منبع درامد دولت فدرال است تمام افراد شاغل چه تمام وقت و چه نیم وقت شامل پرداخت مالیات هستند. به‌طور کلی دو نوع مالیات بر درآمد در کانادا وجود دارد:

  • مالیات بر درآمد فدرال

این نوع از مالیات در اظهارنامه فدرال محاسبه و توسط دولت فدرال جمع‌آوری می‌شود.

  •  مالیات بر درآمد استانی

هر منطقه دارای نرخ متفاوتی است بعضی از استان‌ها مالیات‌های اضافه‌ای را اعمال می‌کنند. موارد زیر مشمول مالیات می‌شوند:

  • شما ممکن است به‌عنوان کارمند در جایی مشغول به‌کار باشید.
  • ممکن است دارای املاکی باشید که از اجاره آن‌ها باید مالیات پرداخت کنید.
  • شما ممکن است املاکی داشته باشید که درآمدهایی از آن داشته باشید این درآمد نیز مشمول مالیات بر درآمد می‌باشد.
  • وکلای دادگستری نیز باید مالیات بر درآمد پرداخت کنند.

مالیات بر درآمد، دسته‌بندی‌های زیادی دارد:

  • مالیات بر درآمد شخصی
  • مالیات بر درآمد کسب‌وکار
  • مالیات بر درآمد بین‌المللی
  • مالیات بر درآمد شرکت
  • مالیات بر درآمد افراد مرده

در محاسبه مالیات بر درآمد هرقدر میزان درآمد افراد بیشتر باشد، مالیات آن‌ها نیز به صورت تساعدی بیشتر خواهد بود. البته باید در نظر داشته باشید که شهریه دانشجویان، مهدکودک، بازنشستگان و کمک‌های خیریه شامل مالیات بر درآمد نمی‌شوند و باید آن‌ها را از میزان درآمد خود کم کنید.

همچنین بخوانید :  مراحل مهاجرت به کانادا | گام به گام تا مهاجرت به کانادا

2-مالیات بر ارزش افزوده یا فروش

این مالیات نوعی از مالیات است که طی آن با خرید از فروشگاهی علاوه بر قیمت جنس‌، درصد اضافه‌تری را نیز به فروشنده باید پرداخت کنید، آن درصد اضافه مستقیم به حساب دولت واریز می‌شود. مقدار مالیات بر ارزش افزوده ۵ درصد است، یعنی  اگر شما وسیله‌ای را بخرید که ۱۰۰ دلار کانادا قیمت داشته باشد، باید ۱۰۵ دلار پرداخت کنید. البته همه خریدها مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده نیستند؛ مانند اقلام خوراکی، سرویس‌های حمل‌ونقل، داروهای خاص یا حیوانات.

آکادمی مهاجرتی فیدان

3-  مالیات کالا و خدمات یا جی‌استی

مردم در کانادا باید مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کنند، علاوه بر آن در برخی از استان‌ها مالیات بر فروش استانی نیز وجود دارد و نرخ آن متفاوت است. البته در برخی از استان‌ها نیز دو مالیات ارزش افزوده و مالیات فروش با هم ترکیب می‌شود و مالیات فروش هماهنگ را ایجاد می‌کنند.

4- مالیات بر حقوق و دستمزد

این نوع از از مالیات شامل حساب‌های حقوق و دستمزد، مشارکت‌ها، مزایا و کمک هزینه‌ها می‌باشد. حتی اگر صاحب کسب‌وکار باشید باید کسورات و مشارکت‌ها را در حقوق کارمندان محاسبه کنید و گزارش آن را بنویسید و شماره بیمه اجتماعی کارمندان را داشته باشید، استان‌ها را مشخص کنید و فرم ها را نیز تکمیل کنید و تمام این‌ها را در منابع خودتان یادداشت کنید.

5-مالیات بر پس انداز

حساب‌های پس‌اندازی وجود دارند که از مالیات معاف هستند؛ پس اندازهای تحصیلی از مالیات معاف هستند، افراد معلول و بازنشستگان نیز می‌توانند از این طرح استفاده کنند.

همچنین بخوانید :  مهاجرت به کانادا از طریق تحصیل به صورت قانونی

6- مالیات غیر مستقیم تخصصی

پس از مالیات بر در آمد و مالیات بر ارزش افزوده، مالیات مربوط به گمرک بیش‌ترین کاربرد را در کانادا دارد؛ عوارض، امنیت مسافرت‌های هوایی، هزینه‌های سوخت، مسکن‌های کم استفاده و سایر مالیات ها جزو این دسته قرار می‌گیرند.

7- مالیات بر خرید ملک در کانادا

این نوع از مالیات با استفاده از ارزش ملک در یک منطقه یا شهرداری استان محاسبه می‌شود. مبلغ این مالیات را شهرداری کارشناسی می‌کند و در صورتی که افراد مالیاتشان را پرداخت نکنند شهرداری می‌تواند ملک آن‌ها را به حراج بگذارد.

در مالیات بر ملک هر چقدر که  محل قرارگیری ملک بهتر باشد یا ملک نوسازتر باشد، مالیات آن نیز بیش‌تر است.

8-مالیات بر ارث

وقتی کسی که از دنیا می‌رود برای تسویه ملک باید مالیات پرداخت شود، البته این مالیات شفاف نیست و به صورت غیر مستقیم از وارثان دریافت می‌شود.

پرداخت مالیات در کانادا

پرداخت مالیات برای تمام کسانی که در کانادا زندگی می‌کنند یا در آن‌جا کسب‌وکاری دارند یا کسب درآمد می‌کنند، از ملزومات است. مالیات انواع مختلفی دارد و توسط دولت فدرال یا به‌صورت استانی مشخص می‌شود. بعضی از مشاغل و بعضی از حساب‌ها مانند بازنشستگی یا شهریه دانشگاه‌ها و مهدکودک‌ها از مالیات معاف هستند. فرم مالیات باید در طی سال پر شود و به دقت تمام خرج‌ها و درآمدها نوشته شود، نرخ مالیات در هر ایالتی ممکن است متفاوت باشد. مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش افزوده دو نوع از مهمترین انواع مالیات در کانادا هستند.

مشاهده بیشتر

مهندس مجید رضایی

مدیر ارشد بازاریابی دیجیتال / استراتژیست کسب و کار آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا