تحصیل دکتری در کانادا

ادامه تحصیل دکتری در کشور کانادا راهی برای کسانی است که در جستجوی فرصت‌های عالی علمی و حرفه‌ای هستند. دکتری بالاترین مدرک تحصیلی در کشور کانادا است. دانشجویان می‌توانند پس از تحصیل فوق لیسانس در کانادا یا دیگر کشورها برای مهاجرت تحصیلی در این مقطع اقدام نمایند. رشته‌های مختلف علوم، مهندسی، هنرهای زیبا و در دوره دکتر کانادا درخواست ارائه می‌شوند. بزرگترین مزیت تحصیل در کانادا نیز همین است. در حقیقت شما می‌توانید در هر رشته‌ای که بخواهید تحصیل کنید.

تحصیل دکتری در کانادا

 مشخصات کلی تحصیل دکتری در کانادا

قصد دریافت ویزای تحصیلی کانادا و مهاجرت از طریق تحصیل به این کشور را دارند، باید بدانند که مدت زمان تحصیل دکتری در این کشور معمولاً ۴ تا ۶ سال است. تعداد ۹۰ تا از دانشگاه‌های کانادا رشته‌های مربوط به مقطع دکتری را ارائه می‌کنند. در تمام ترم‌های پاییز، زمستان، بهار و تابستان اپلیکیشن‌های خود را برای دانشگاه‌ها ارسال کنید. دانشگاه‌های کانادا به طور میانگین ۸۶ هزار دلار به صورت سالانه به دانشجویان حقوق پرداخت می‌کنند.

 ساختار مقطع دکتری در کانادا

دوره‌های تحصیلی دکتری برای دانشجویان یک دوره تمام وقت ۳ ساله تعیین می‌کنند که طی آن تحقیقات و تحصیلات خود را به اتمام برسانند‌. اما در اکثر اوقات انجام امور مربوط به رشته‌های مختلف و تکمیل مدارک مدت زمان بیشتری به طول می‌انجامد. معمولا یک دوره دکتری در کانادا در مدت حداکثر ۶ ساله به اتمام می‌رسد.

 تز دکتری کانادا

دانشجویان محصل مقطع دکتری در کانادا باید در پایان تحصیلات خود یک پایان نامه یا همان تز دکتری به دانشگاه ارائه کنند. این پایان نامه توسط اساتید متخصص ارزیابی و بررسی می‌گردد. همچنین شاید از دانشجویان خواسته شود که علاوه بر دفاع از  تز به صورت شفاهی،  ارائه‌ای برای تحقیقات خود نیز ارائه آماده نمایید. در نهایت عملکرد شما و کیفیت پایان نامه‌تان است که اصلی‌ترین نقش در اخذ مدرک دکتر در کانادا را تعیین می‌کند.

دوره‌های دکتری کانادا

فرصت‌های تحصیل دکتری در کانادا

محبوبیت تحصیل در کانادا به علت فضاهای تحقیقاتی مدرن و امکانات تحصیلی بسیار عالی این کشور است. اکثر اوقات دوره‌های دکتری مبتنی بر تحقیق هستند و بین ۴ تا ۶ سال زمان نیاز دارند. دوره‌های دکتری در کشور آمریکا معمولاً با یک الی دو سال حضور در کلاس درس پیش از شروع پایان نامه است. اما کشور کانادا بیشتر بر انجام تحقیقات تاکید دارد. اصلی‌ترین دلایلی که محبوبیت ویزای تحصیلی کانادا عبارت‌اند از:

·شهریه مناسب:

شهریه دانشگاه‌های کانادا در دوره دکتری کمتر از کشورهایی مانند آمریکا، انگلیس و استرالیا است. معمولا این هزینه‌ها در سال ۲۰۲۳ به صورت میانگین از ۶ تا ۲۰ هزار دلار کانادا متغیر هستند.

·فرصت‌های تحقیقاتی:

کشور کانادا امکانات بسیار مناسبی در دانشگاه‌ها و موسسات آکادمیک برای دانشجویان مشتاق به کسب علم فراهم کرده است.

آکادمی مهاجرتی فیدان

· آموزش با کیفیت:

معمولاً بهترین دانشگاه‌های کانادا فرصت‌های آموزشی مناسبی را برای دانشجویان بین الملل در دوره دکتری فراهم کرده‌اند. اساتید برجسته و رشته‌های متنوع باعث بهبود مهارت‌های دانشجویان می‌شود.

همچنین بخوانید :  اقامت دائم کانادا از طریق تحصیل

·فرصت‌های شغلی:

هدف بسیاری از افراد  از تحصیل دکتری در کانادا، کسب ویزای کاری این کشور است. معمولاً فارغ التحصیلان دکتری در این کشور به سرعت جذب بازار کار می‌گردند.

·کیفیت زندگی:

وضعیت اقتصادی در کشور کانادا بسیار مناسب است. به همین دلیل که کیفیت زندگی در این کشور افزایش پیدا کرده است. دانشجویان معمولاً پس از اتمام تحصیل می‌توانند برای اقامت دائم کانادا نیز اقدام کنند.

·تنوع فرهنگی:

درصد مهاجرت به کشور کانادا بسیار بالا است. با مرور زمان این کشور به کشوری چند قومیتی تبدیل شده است. دانشجویان بین‌الملل می‌توانند با خیالی آسوده با آن سفر کنند.

فارغ‌التحصیلی دکتری کانادا

 شرایط تحصیل در مقطع دکتری کانادا

شرایط تحصیلی و حضور در دوره‌های دکتری این کشور، در هر رشته و دانشگاهی متفاوت است. ولی به صورت کلی می‌توان شرایطی را معین کرد. در اولین گام لازم است که متقاضیان مدرک کارشناسی ارشد مرتبط با رشته و گرایش مورد نظرشان در دوره دکتری، داشته باشند. شرایط کلی اپلای برای تحصیل دکتری در کانادا عبارت‌اند از:

1.  ریز نمرات و معدل ارشد

ریز نمرات مقطع قبلی معمولاً در لیست مدارک مورد نیاز تمام دانشگاه‌ها قرار دارد. شما باید میانگین نمرات GPA را ارسال کنید. حداقل معدل مورد نیاز برای تحصیل در دوره‌های دکتریی کانادا ۳ تا ۴،( منظور مقیاس صفر تا ۴) است. لازم است که دانشجویان در مقطع ارشد در برخی از واحدهای درسی ویژه نمرات خوبی کسب کرده باشند.

2.  شرکت در آزمون‌های ورودی

معمولاً مدارس و دانشگاه‌های کانادا از نمرات آزمون سوابق تحصیلات تکمیلی GRE و یا آزمون پذیرش مدیریت فارغ التحصیلان GMAT برای بررسی استعداد متقاضیان بالقوه استفاده می‌نمایند.

3.  مهارت زبان

دوره‌های دکتری در کشور کانادا به دو زبان انگلیسی و فرانسوی ارائه می‌شوند. البته اکثر دانشگاه‌ها زبان انگلیسی را برای تدریس انتخاب کرده‌اند. اما دانشگاه‌هایی در استان کبک واقع شده‌اند که تنها رشته‌هایی به زبان فرانسوی ارائه می‌کنند‌. بنابراین شما باید مهارت‌های زبان انگلیسی و فرانسوی خود را تقویت و برای مثال در آیلتس نمره شش و نیم یا ۷ را کسب کنید.

4.  تجربه کاری

تجربه کاری لازم برای تحصیل در مقطع دکتری کانادا با تجربه کاری که از طریق آن امکان مهاجرت دائمی وجود دارد، متفاوت است. داشتن تجربه کاری برای همه رشته‌ها اجباری نیست. برخی از کمیته‌های پذیرش در دانشگاه‌ها از دانشجویان متقاضی می‌خواهند که پیش از ارسال درخواست برای برنامه دکتری، تجربه کاری مرتبطشان را نیز ذکر کنند.

5.  ارائه بیانیه تحقیقاتی

از متقاضیان دوره‌های دکتر در کانادا درخواست می‌شود که بیانیه تحقیقاتی به دانشگاه ارائه کنند. این بیانیه از مهمترین بخش‌های فرایند درخواست ادامه تحصیل در کانادا محسوب می‌شود. در این بیانیه باید ذکر کنید که دلیل شما از درخواست تحصیلی‌تان چیست؟ چه چیزهایی را به دست خواهید آورد؟ اهداف شما چه چیزهایی هستند؟ بیانیه تحقیقاتی حرفه‌ای و خوب شانس پذیرش شما را در مقطع دکتری بالا می‌برد.

همچنین بخوانید :  تحصیل لیسانس در کانادا

6.  ارائه رزومه تحصیلی

رزومه حرفه‌ای شامل اطلاعات تجربه کاری، تجربه تحصیلی،  فعالیت‌های داوطلبانه و فوق برنامه و جوایز دریافتی می‌شود. بهتر است توضیحات دقیقی از فعالیت‌های علمی و تاثیر خودشان برای کمیته ارائه کنید. این‌گونه تصور بهتری از مشخصات شما خواهند داشت.

7.  انجام مصاحبه دکتری

کانادا دوره‌های دکتری ارائه می‌کنند، مصاحبه‌ای را برای بررسی توانایی و آشنایی بیشتر با شما اجرا می‌نمایند. بهتر است که در این مصاحبه آمادگی پاسخگویی به تمام سوالات در رابطه با رشته تحصیلیتان، تجارب کاری و هدف‌های آینده خود را داشته باشید. زمانی را برای آمادگی جهت سوالات مصاحبه قرار دهید.

8.  ارائه منابع آکادمیک

برای اینکه در دوره‌های تحصیلی دکتر کانادا پذیرفته شوید، باید ۲ یا ۳ رفرنس آکادمیک به‌صورت توصیه‌نامه از اساتید و کارفرمایان قبلی ارائه کنید. مراحل صادق و دقیق باشید.

تحصیل دکتری در کانادا

 هزینه‌های تحصیل مقطع دکتری در کانادا

می‌توان مقطع دکتریی کانادا را جزو دسته‌ کشورهای مقبول به صرفه به شمار آورد. بورسیه‌ها و کمک هزینه‌های مالی مختلفی برای جبران شهریه و هزینه‌های زندگی دانشجویان بین الملل به آن‌ها ارائه می‌شود. هزینه‌های تحصیلی مقطع دکتریی کانادا ممکن است که تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند مدت زمان دوره و وضعیت دانشجویی قرار بگیرد. طریقه پرداخت در بیشتر دانشگاه‌ها به صورت سالیانه یا ترمی است. به طور متوسط دانشجویان در هر سال برای دوره‌های دکتری کانادا بین ۴ تا ۸۰۰۰ دلار کانادا پرداخت می‌کنند. هزینه‌های زندگی در کشور کانادا برای دانشجویان بین الملل بستگی به سبک زندگی آن‌ها دارد. ولی به صورت معمولی ممکن است این هزینه‌ها بین ۱۵ تا ۲۰ هزار دلار کانادا باشند.

 بهترین دانشگاه کانادا برای تحصیل در مقطع دکتری

برترین دانشگاه‌های کانادا نیز در لیست ارائه کنندگان دوره‌های دکتریی کشور کانادا هستند. بهترین و راحت‌ترین دانشگاه کانادا برای پذیرش دوره‌های دکتری عبارت‌اند از:

·دانشگاه تورنتو

دانشگاه تورنتو یکی از برترین دانشگاه‌های کانادا و جهان محسوب می‌شود. دانشجویانی از ۱۷۰ کشور جهان متقاضی شرکت در دوره‌های مختلف تحصیلی این دانشگاه هستند. بیش از ۶۴۰ هزار فارغ التحصیل در دانشگاه وجود دارند. و بسیاری از موقعیت‌های شغلی پس از تحصیل را در این کشور از آن خود کرده‌اند.

· دانشگاه بریتیش کلمبیا

این دانشگاه محبوب در کانادا دوره‌های دکتریی بسیار با کیفیتی ارائه می‌کند. بریتیش کلمبیا در لیست ۲۰ دانشگاه دولتی برتر در جهان قرار می‌گیرد. یکی از مهمترین مولفه‌های پذیرش در این دانشگاه تحقیقات است.

· دانشگاه مک‌گیل

یکی از مشهورترین دانشگاه‌های جهان، مک‌گیل است. دانشجویانی از ۱۵۰ کشور جهان در این دانشگاه تحصیل می‌کنند. به طور کلی سطح علمی این دانشگاه بالاتر است. دانشجویان این دانشگاه جوایز بیشتری در مقایسه با سایر موسسات علمی کانادا کسب کرده‌اند.

· دانشگاه مک مستر

این دانشگاه در سال ۱۸۸۷ به دانشگاه نوآور در زمینه آموزش و تحقیقات تبدیل گردید. از نظر رتبه این دانشگاه بین ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار گرفته است. کیفیت آموزش در مک مستر بسیار بالا و فرصت‌های علمی تجربی بسیار خوبی در مقطع دکتری آن وجود دارد.

· دانشگاه مونترال

دانشگاه مونترال در شهری به همین نام قرار گرفته است. به دلیل تنوع قومیتی و بازار کار مناسب، مکان بسیار خوبی برای دانشجویان بین الملل است. سالانه بیش از ۶۰۰ میلیون دلار بودجه صرف اکتشافات علمی و تحقیقات در این دانشگاه می‌گردد.

همچنین بخوانید :  استادی پرمیت چیست ؟راهنمای اخذ استادی پرمیت کانادا

تحصیل دکتری در کانادا

 اپلای برای تحصیل مقطع دکتری در کانادا

برایدریافت پذیرش از دانشگاه‌های کانادا و مهاجرت باید مراحل دریافت ویزای تحصیلی کانادا را طی نمایید. مراحل ارائه درخواست شامل موارد زیر است:

  1. بررسی رشته‌های تحصیلی
  2. یافتن دانشگاه مناسب
  3. بررسی شرایط لازم دانشگاه
  4. مورد نظر
  5. آماده کردن مدارک و ارسال مدارک به پورتال دانشگاه
  6. پرداخت هزینه‌ها
  7. بررسی مدارک و سعادت تحصیلی توسط دانشگاه
  8. دریافت پاسخ کمیته
  9. ارسال نامه پذیرش در صورت قبولی
  10. اقدام برای ویزای تحصیلی

بورسیه‌های تحصیلی دکتری در کانادا

بورسیه تحصیلی کانادا برای دوره دکتری برای دانشجویان بین‌الملل ارائه می‌گردد. این بورسیه‌ها شامل بورسیه‌های دولتی و مستقل می‌شوند. در مقطع تحصیلی دکتریی کانادا، بورسیه بر اساس شایستگی تحصیلی دانشجویان به آن‌ها اعطا می‌گردد. این امکانات ممکن است شهریه، هزینه‌های زندگی و هزینه تحقیق دانشجویان بین‌الملل را پوشش دهد. بورسیه دکتریی فول‌فاند شامل هزینه‌های مربوط به زندگی، بیمه، اقامت، سفر و هزینه‌های پرواز می‌گردد. برخی از بورسیه‌های دکتریی کانادا برای دانشجویان بین‌الملل عبارت‌ند از:

  • بورسیه تحصیلی دکتریی بنیاد تردو
  • بورسیه دکتریی تاملینسون
  • کمک هزینه تحصیلی رهبری جهانی
  • بورسیه تحصیلی آنتوریو تریلیوم
  • بورسیه تحصیلی دانشگاه مانتیوبا
  • بورسیه تحصیلی دانشگاه کلگری
  • فلوشیپ فوق دکتری بنتینگ
  • بورسیه دانشگاه واترلو
  • بورسیه دکتریی ۴ ساله در دانشگاه بریتیش کلمبیا

کار حین تحصیل در مقطع دکتری

فارغ التحصیلان مقطع دکتری از هر کدام از دانشگاه‌های کشور کانادا، در موقعیت‌های شغلی مختلف از جمله آموزش عالی و تحقیقات جذب می‌شوند. به طور کلی دولت کانادا قصد نگهداری دانشجویان فارغ التحصیل را در این کشور دارد. بنابراین پس از اتمام دوره دکتری، فارغ التحصیلان بین‌المللی می‌توانند تا سه سال تحت برنامه مجوز کار پس از فارغ التحصیلی در این کشور اقامت داشته باشند. دانشجویان نیز می‌توانند در حین تحصیل تا ۲۰ ساعت در هفته در خاک کانادا کار نمایند.

کسانی که قصد ترک خاک کانادا را ندارند باید در مدت ۱۸۰ روز پس از دریافت مدرک تحصیلی‌شان برای یافتن کار اقدام کنند. هزینه پردازش برای این ویزا نیز حدود ۲۵۵ دلار کانادا است. بعد از تبدیل ویزای تحصیل به ویزای کار و کسب تجارب کاری، ممکن است که بتوانید اقامت دائم کانادا را نیز دریافت کنید.

فرصت‌های شغلی دارندگان مدرک دکتری از کانادا

تحصیل دکتری در کانادا و دریافت مدرک آن باعث پیشرفت‌های شغلی بسیار مناسبی برای شما خواهد شد. بسیاری از دارندگان این مدرک در زمینه‌های مانند تدریس و تحقیق در دانشگاه‌های همین کشور مشغول به کار می‌شوند. شما می‌توانید در بخش‌های دولتی یا خصوصی کار پیدا کنید یا اینکه کسب و کار شخصی خود را راه بیندازید. همچنین فارغ‌التحصیلان می‌توانند  پیشنهادات شرکت‌های چند ملیتی مستقر در این کشور را نیز دریافت و بررسی کنند.

مهاجرت برای دکتری به کانادا

همه چیز درباره تحصیل دکتری در کانادا

اگر قصد مهاجرت تحصیلی و ادامه درستان در کشور کانادا را دارید، می‌توانید برای هر یک از ترم‌های بهار، تابستانی، زمستانی یا پاییزی اقدام کنید. کشور کانادا فرصت‌های تحصیلی و زندگی بسیار مناسبی برای دانشجویان بین‌الملل فراهم کرده است. رشته‌ها و دانشگاه‌های مختلف ممکن است شرایط ویژه‌ای برای پذیرش دانشجویان داشته باشند. دریافت مدرک دکتری کانادا نیز نیازمند ارائه تز دکتری یا همان پایان نامه است. علاقمندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان فیدان در تماس باشند.

سوالات متداول

طول دوره تحصیلی دکترا در کانادا چقدر است؟

بسته به طول مدت تحقیقاتی ممکن است از ۳ تا نهایتاً ۶ سال طول بکشد.

چرا فرصت‌های تحصیلی دکتری در کانادا مناسب هستند؟

شهریه مناسب _ فرصت‌های تحقیقاتی _  آموزش با کیفیت _ فرصت‌های شغلی _ کیفیت زندگی بالا و تنوع فرهنگی.

مصاحبه دکترای کانادا چیست؟

مصاحبه دکترا پیش از پذیرش شما و برای بررسی توانایی‌ها و آشنایی با اهداف و انگیزه‌های شما انجام می‌گیرد.

مشاهده بیشتر

مهندس مجید رضایی

مدیر ارشد بازاریابی دیجیتال / استراتژیست کسب و کار آنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا