برنامه تجربه کانادایی (CEC)

امروزه متقاضیان بسیاری به اخذ اقامت کانادا تمایل دارند. یکی از روش‌های مهم برای مهاجرت دائم به کانادا، سیستم اکسپرس اینتری است. برنامه تجربه کانادایی به عنوان یکی از برنامه‌های اصلی سیستم اکسپرس اینتری به شمار می‌آید و از طریق آن افراد دارای مهارت‌های بالا می‌توانند در مدت زمانی کوتاه اقامت دائم کانادا را بدست بیاورند.

تجربه کانادایی CEC چیست؟

امروزه دولت کانادا در تلاش است تا با ارائه و ایجاد برنامه های مهاجرتی مانند تجربه کانادایی، به افرادی که در کانادا تحصیل و کار می کنند کمک کند تا ساکن کانادا شوند.
در واقع تجربه کانادایی CEC یکی از برنامه های مهاجرتی سیستم Canadian Express است که از طریق آن دانشجویان و کسانی که حداقل 1 سال در کانادا کار کرده اند می توانند مجوز اقامت دائم دریافت کنند.

شرایط برنامه تجربه کانادایی (CEC)

اولین شرط برای آن‌که بتوانید از طریق این برنامه برای اخذ اقامت دائم کانادا اقدام کنید، داشتن سابقه کار در کانادا است. حداقل سابقه کاری مورد نیاز در سیستم تجربه کانادایی 1 سال بوده و علاوه بر آن‌ فرد مقتاضی باید واجد شرایط دیگری نیز باشد.

شرایط برنامه CEC

از دیگر شروط مهم برای شرکت در این برنامه مهاجرتی داشتن مدرک معتبر زبان است. کانادا کشوری دوزبانه بوده و تسلط بر یکی از زبان‌های فرانسوی یا انگلیسی می‌تواند مسیر شما را برای مهاجرت به کانادا آسان کند.

در برنامه تجربه کانادایی داشتن نمره آیلتس 5 برای مشاغل فنی و نمره 6 برای مشاغل حرفه‌ای جزو شروط اصلی محسوب می‌شود. علاوه بر آن کسب امتیاز در سیستم اکسپرس اینتری نیز معیاری مهم برای پذیرش در این برنامه مهاجرتی مسحوب می‌شود.

شرایط تایید سوابق کاری برنامه تجربه کانادایی

با توجه به اهمیت داشتن حداقل یک سال سابقه کاری در کانادا در طی سه سال اخیر، باید به بررسی شرایط لازم برای پذیرش سابقه کاری متقاضیان پرداخته شود. شغل مورد نظر باید به صورت تمام وقت باشد و فرد حداقل در هفته به مدت 30 ساعت باید کار کرده باشد.

همچنین بخوانید :  مهاجرت ثبت شرکت کانادا (Owner Operator) | بررسی کامل شرایط و قوانین

در صورتی که شغل فرد به صورت پاره وقت باشد، باید از لحاظ ساعت کاری به اندازه یک شغل پاره وقت در مدت یک سال کار کرده باشد. به عنوان مثال اگر فردی در یک شغل پاره وقت 1560 ساعت در یک سال کار کرده باشد (هفته ای 30 ساعت)، برای شغل پاره وقت این مدت زمان می‌توان 2 سال طول بکشد (هفته‌ای 15 ساعت).

توجه داشته باشید که تمامی مشاغل نمی‌توانند واجد شرایط پذیرش در این برنامه مهاجرتی باشند:

آکادمی مهاجرتی فیدان
  • کارهای داوطلبانه، کارآموزی و به طور کلی مشاغل بدون حقوق به عنوان سابقه کاری به شمار نمی‌آیند.
  • مشاغل غیر حرفه‌ای و تجربه‌های خوداشتغالی نیز در زیرمجموعه مشاغل غیر قابل قبول در برنامه تجربه کانادایی محسوب می‌شوند.
  • مشاغلی که در دوره بررسی شرایط پناهندگان نیز انجام گرفته است، واجد شرایط به شمار نمی‌آیند.
  • کارهایی که تحت عنوان کار دانشجویی انجام می‌شوند، در این برنامه مهاجرتی قرار نمی‌گیرند و برای اخذ اقامت پس از دوران تحصیلی بهتر است از برنامه ویزای کار پس از تحصیل استفاده نمود.

مزایای برنامه تجربه کانادایی

مهاجرت از طریق برنامه تجربه کانادایی مزایای متعددی دارد که برخی از آن‌ها به شرح زیر است:

  • مدت زمان کوتاه پروسه اخذ اقامت (6 ماه)
  • شرکت در این برنامه نیازی به داشتن جاب آفر ندارد.
  • عدم نیاز به تمکن مالی
  • آنلاین بودن پروسه و عدم نیاز به ارسال فیزیکی مدارک
  • این برنامه نسبت به بسیاری از برنامه‌های مهاجرتی، نیاز به صرف هزینه کم‌تری دارد.

مراحل برنامه تجربه کانادایی

برای گرفتن اقامت دائم کانادا به کمک برنامه تجربه کانادایی باید مراحل آن را به شکلی اصولی و تحت نظر افراد متخصص در حوزه مهاجرت به کانادا طی کنید:

همچنین بخوانید :  بررسی شرایط تبدیل سابقه کار به مدرک دانشگاهی در ایران

· تشکیل پروفایل

در قدم اول برای شرکت در این برنامه، باید پروفایل کاربری اکسپرس اینتری خود را تشکیل دهید. برای تشکیل پروفایل اطلاعات شما باید به شکل کامل در سایت اداره مهاجرت کانادا به ثبت رسیده باشد که شامل مواردی از جمله: سابقه کار، ناک شغلی، مدارک تحصیلی، مدرک زبان و تمکن مالی می‌شود.

مراحل برنامه تجربه کانادایی

· امتیاز بندی

پس از ثبت نام در سیستم اکسپرس اینتری، پرونده شما بررسی شده و بر اساس معیارهای مختلف از جمله: سن، تحصیلات، زبان، سابقه شغلی و موارد دیگر، به شما امتیاز تعلق می‌گیرد. امتیاز بدست آمده عددی بین 0 تا 1200 بوده و هرچقدر که این میزان بالاتر باشد، شانس شما برای پذیرش بیش‌تر می‌شود.

· بررسی در استخر متقاضیان (EOI Pool)

استخر متقاضیان، نام سیستمی است که بر مبنای آن افراد برای اخذ اقامت کانادا انتخاب می‌شوند. متقاضیانی که از امتیاز مطلوبی در سیستم اکسپرس اینتری برخوردارند، وارد این سیستم شده و دولت فدرال از طریق قرعه‌کشی میان این افراد، متقاضیان واجد شرایط را انتخاب نموده و برای آن‌ها دعوتنامه ارسال می‌کند. هرچه امتیاز متقاضیان بیش‌تر باشد، شانس پذیرش افراد نیز افزایش می‌یابد.

· ارائه درخواست

پس از دریافت دعوتنامه از سوی دولت کانادا، دو ماه فرصت دارید تا مدارک خود را به شکل کامل در پروفایل مربوطه بارگذاری کرده و اطلاعاتتان را تکمیل کنید. در قدم آخر باید هزینه آن را پرداخت نمایید که این هزینه برای هر فرد حدود 1500 دلار کانادا می‌شود.

· بررسی پرونده

در فرایند بررسی صلاحیت فرد برای پذیرش در برنامه تجربه کانادایی، تمامی مدارک و اطلاعات متقاضی بررسی شده و نتیجه آن به فرد اطلاع داده می‌شود. این پروسه نسبت به مراحل دیگر برنامه CEC طولانی‌تر بوده و ممکن است حدود 5 ماه طول بکشد.
در قدم بعد نیز سوابق قضایی، سابقه امنیتی و اشتراک اطلاعات مورد بررسی قرار گرفته و نتیجه نهایی به فرد متقاضی ارجاع داده می‌شود.

همچنین بخوانید :  سیستم مالیات در کانادا چگونه است؟

· تایید نهایی

در گام آخر بعد از بررسی تمامی جوانب پرونده، تاییدیه اقامت دائم برای شما ارسال شده و پیغام مربوط به پذیرش نهایی در اختیار شما قرار می‌گیرد. پس از دریافت این پیغام، باید در اولین فرصت پاسپورت خود را برای دریافت ویزای دائم کانادا به اداره ویزای این کشور ارسال نموده تا ویزا در داخل آن ثبت شود.

نتیجه گیری:

برنامه تجربه کانادایی یکی از اصلی‌ترین راه‌کارهایی است که به کمک آن می‌توان برای اخذ اقامت دائم کانادا اقدام کرد. این برنامه تحت نظر سیستم اکسپرس اینتری بوده و افرادی که تجربه حداقل یک سال کار تمام وقت در کانادا را داشته‌اند می‌توانند در این برنامه شرکت کنند.

ثبت نام کانادا

ثبت‌نام در سیستم تجربه کانادایی مراحل مختلفی داشته و تکمیل فرم‌ها و مدارک مربوط به آن فرایندی تخصصی دارد. به همین دلیل برای کاهش زمان بررسی مدارک و هم‌چنین افزایش شانس پذیرش، بهتر است مراحل آن با همراهی افراد متخصص طی شود. کارشناسان مجموعه فیدان در این مسیر شما را همراهی نموده و با توجه به شرایطی که دارید، بهترین برنامه مهاجرتی را برای شما در نظر می‌گیرند.

سوالات متداول

اصلی‌ترین شرط برای شرکت در برنامه تجربه کانادایی چیست؟

اولین شرط برای آن‌که بتوانید از طریق این برنامه برای اخذ اقامت دائم کانادا اقدام کنید، داشتن سابقه کار در کانادا است. حداقل سابقه کاری مورد نیاز در سیستم تجربه کانادایی 1 سال بوده و علاوه بر آن‌ فرد مقتاضی باید واجد شرایط دیگری نیز باشد.

سیستم تجربه کانادیی چه مزایایی دارد؟

مدت زمان کوتاه اخذ ویزا، عدم نیاز به جاب آفر، آنلاین بودن پروسه ثبت نام، عدم نیاز به تمکن مالی و کم هزینه بودن از مهم‌ترین مزایای این برنامه مهاجرتی به شمار می‌آید.

استخر متقاضیان (EOI Pool) چیست؟

استخر متقاضیان نام سیستمی است که بر مبنای آن افراد برای اخذ اقامت کانادا انتخاب می‌شوند. متقاضیانی که از امتیاز مطلوبی در سیستم اکسپرس اینتری برخوردارند، وارد این سیستم شده و دولت فدرال از طریق قرعه‌کشی میان این افراد، متقاضیان واجد شرایط را انتخاب می‌نماید.

مشاهده بیشتر

مهندس مجید رضایی

مدیر ارشد بازاریابی دیجیتال / استراتژیست کسب و کار آنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا