آزمون GPA چیست ؟ | نحوه تبدیل معدل به GPA

سوابق تحصیلی و نمرات یکی از اصلی‌ترین عوامل تاثیرگذار در پذیرش افراد در دانشگاه‌های خارج کشور به شمار می‌آید. یکی از روش‌های کاربردی که برای ارزیابی افراد در نظر گرفته شده، آزمون GPA است. شما می‌توانید پس از کسب اطلاع دقیق از این‌که آزمون GPA چیست با شیوه تبدیل معدل به GPA نیز آشنا شده و شانس پذیرش خود را افزایش دهید.

آیا  GPA یک آزمون است ؟

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که GPA نیز مانند روش‌های اخذ مدرک زبان دارای آزمون بوده و برای کسب نمره GPA باید در یک آزمون حضوری یا آنلاین شرکت کنید که این تصور کاملا اشتباه است.

آیا  GPA یک آزمون است ؟

در واقع جی پی ای یک آزمون نیست و شما برای بدست آوردن نمره آن نیازی به شرکت در آزمونی مشخص ندارید، بلکه نمره آن با توجه به سوابق تحصیلی و رزرومه درسی شما بدست می‌آید. برای تخمین نمره GPA تنها کافی است با روش‌های تبدیل نمره درسی به نمره GPA آشنا شوید.

GPA چیست؟

GPA مخفف واژه Grade Point Average است که معنای آن معدل می‌شود. در واقع جی پی ای معدلی است که نشان می‌دهد شما به عنوان یک فرد متقاضی تحصیل در خارج از کشور، تا چه حد مقاطع قبلی خود را با موفقیت پشت سر گذاشته و از لحاظ سطح نمرات، چه وضعیتی داشته‌اید.

همچنین بخوانید :  ویزای گاردین کانادا(شرایط + مدارک)

نمره‌ای که در آزمون GPA به شما تعلق می‌گیرد با نمره بدست آمده در طول سال‌های مختلف تحصیلی متفاوت بوده و عدد آن بسته به عملکرد شما بین عدد 0 تا 4 متفاوت است. طبیعتا هنگامی که نمره GPA شما با نمره مطلوب دانشگاه مدنظر هم‌خوانی داشته باشد، شانس پذیرش شما نیز افزایش می‌یابد.

اهمیت تعیین معدل GPA

در کشور ما سیستم نمره دهی بر اساس نمرات بین 0 تا 20 است، در برخی کشورهای دیگر این بازه نمره می‌تواند عددی بین 0 تا 100 را در بر بگیرد و در برخی کشورها نیز نمره معدل با حروف مختلف نظیر A تا F مشخص می‌شود.

اهمیت تعیین معدل GPA

با توجه به تفاوت‌های پرشماری که میان سیستم‌های نمره‌دهی کشورهای مختلف وجود دارد، نیاز به یک سیستم ارائه معدل جهانی برای تمامی موسسات آموزشی جهان احساس می‌شد. وجود یک سیستم نمره‌دهی واحد کمک می‌کند تا دانشجویان محصل بتوانند به شکلی ساده‌تر برای تحصیل در دانشگاه‌های کشورهای مختلف درخواست خود را ارائه کنند.

آکادمی مهاجرتی فیدان

نحوه محاسبه معدل GPA

یکی از مهم‌ترین مسائلی که به شما کمک می‌کند تا بدانید آزمون GPA چیست، نحوه محاسبه آن است. در واقع تفاوتی نمی‌کند که نمرات شما بر چه مبنایی به ثبت رسیده باشد. نمره نهایی که بر اساس روش GPA بدست می‌آید، نمره‌ای بین 0 تا 4 خواهد بود که عدد 4 بالاترین نمره محسوب می‌شود.

برای محاسبه نمره در آزمون GPA باید در اولین قدم نمره بدست آمده برای هر درس را به نمره GPA تبدیل کنید. شما می‌توانید مطابق جدول زیر نمرات خود را در مقیاس GPA محاسبه نمایید:

نمره عادی نمره GPA
20 تا 16 4
15.99 تا 14 3
13.99 تا 12 2
11.99 تا 10 1
9.99 تا 0 0
همچنین بخوانید :  تحصیل دکتری در کانادا

حال با توجه به نمره‌ای که در درس مورد نظر کسب کرده‌اید، نمره آن را به GPA تبدیل کرده و سپس در تعداد واحد درس ضرب می‌نمایید. این عمل را برای تمامی دروس به شکل جداگانه انجام داده و در انتها میانگین آن‌ها را (جمع تمامی واحد‌ها) بدست می‌آورید.

محاسبه نمره GPA از طریق سایت

طبیعتا محاسبه نمره GPA بصورت دستی فرایندی دشوار بوده و احتمالا خطا در محاسبات نیز بسیار بالا است، به همین دلیل شما می‌توانید با استفاده از اپلیکیشن و سایت‌هایی که در این زمینه ساخته شده است، فرایند محاسبه نمره GPA را به امری آسان تبدیل کنید.

شما می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت WWW.Scholaro.com تبدیل معدل تحصیلی به معدل GPA را بصورت آنلاین انجام دهید.

تبدیل معدل به GPA کانادا

تبدیل معدل به GPA کانادا یکی از روش‌هایی است که در فهمیدن این‌که آزمون GPA چیست به شما کمک می‌کند. در واقع سیستم آموزشی کانادا با وجود آن‌که یک‌پارچه است؛ اما به دلیل شیوه اداره آن، دارای قوانین متفاوت در استان‌های مختلف بوده و این موضوع تعیین نمره GPA مناسب را به امری دشوار تبدیل می‌کند.

تبدیل معدل به GPA کانادا

مهم‌ترین موضوعی که در این زمینه باید مد نظر داشته باشید، انتخاب دانشگاه مناسب است. شما می‌توانید پس از یافتن دانشگاه مطلوب خود، سیستم معدل GPA کانادا در استان مورد نظر را بررسی کرده و نمرات خود را بر اساس آن بسنجید.

محاسبه GPA گامی مهم برای تحصیل در کانادا

نمرات تحصیلی یکی از مهم‌ترین معیارهایی است که دانشگا‌ه‌ها بر مبنای آن درخواست پذیرش تحصیلی متقاضیان را بررسی می‌کنند. با توجه به سیستم‌های نمره‌دهی متفاوت در کشورهای مختلف، سیستم جهانی GPA ساخته شد تا سنجش دانشجویان در نقاط مختلف جهان در قالبی مشخص انجام بگیرد.

همچنین بخوانید :  راهنمایی برای زندگی دانشجویی در کانادا: مسکن، حمل و نقل و فعالیت‌های اجتماعی

برای محاسبه نمره جی پی ای پیش از هر چیز باید بدانید آزمون GPA چیست و سپس فرایند آن را آغاز نمایید. با توجه به استانداردها و محدودیت‌های متفاوت حداقل نمره GPA برای پذیرش در دانشگاه‌های کانادا، شما نیاز به محاسبه دقیق نمره و کسب اطلاعات کامل در این زمینه دارید، در همین راستا می‌توانید با مشاوران مجموعه فیدان تماس حاصل نموده و مسیر خود را برای مهاجرت به کانادا هموار کنید.

سوالات متداول

آزمون GPA چیست؟

در واقع جی پی ای یک آزمون نیست و شما برای بدست آوردن نمره آن نیازی به شرکت در آزمونی مشخص ندارید، بلکه نمره آن با توجه به سوابق تحصیلی و رزرومه درسی شما بدست می‌آید.

نمره GPA چگونه محاسبه می‌شود؟

محاسبه نمره GPA بصورت دستی فرایندی دشوار بوده و احتمالا خطا در محاسبات نیز بسیار بالا است، به همین دلیل شما می‌توانید با استفاده از اپلیکیشن و سایت‌هایی نظیر: وب‌سایت WWW.Scholaro.com فرایند محاسبه نمره GPA را به امری آسان تبدیل کنید.

نمره GPA مناسب برای پذیرش در کشور کانادا چقدر است؟

در واقع سیستم آموزشی کانادا با وجود آن‌که یک‌پارچه است؛ اما به دلیل شیوه اداره آن، دارای قوانین متفاوت در استان‌های مختلف بوده و این موضوع تعیین نمره GPA مناسب را به امری دشوار تبدیل می‌کند. شما می‌توانید پس از یافتن دانشگاه مطلوب خود، سیستم معدل GPA کانادا در استان مورد نظر را بررسی کرده و نمرات خود را بر اساس آن بسنجید.

مشاهده بیشتر

مهندس مجید رضایی

مدیر ارشد بازاریابی دیجیتال / استراتژیست کسب و کار آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا